lørdag 3. august 2013

ProsaSnutter - Introduksjon

[ProsaSnutter = Uferdige, ufullstendige og uredigerte skjønnlitterære tekster som kun eksisterer for å gi et slags bilde av forfatterens varierende skrivestil(er). Dvs. mest sannsynlig ingen fullførte historier og ingen komplette karakterer; kun små glimt.]

Da jeg tross alt er en debutant, og ikke akkurat en gammel forfattertraver, så betyr det at jeg nok gjør lurt i å dele ord jeg tidligere har skrevet, slik at de som etter hvert måtte bli nysgjerrige på skrivestilen min kan få en følelse av hvordan min evne som ordsnekker er. Først av alt får jeg vel henvise til min mer eller mindre komplette bibliografi, som du kan finne her. Alt jeg har skrevet og publisert er ikke der, men en god del av det. Selvsagt er det ikke alt som kan finnes på nettet, men de tingene som ligger relativt lett tilgjengelig av mine ordsalater har jeg linket direkte til via den.

Det som er å finne i denne bibliografien er litt av hvert, men det er relativt lite der som faktisk viser hvordan jeg skriver prosa på norsk. Dette fordi det stort sett er artikler og essays jeg har publisert på norsk, og de fleste småhistoriene/novellene som er ført opp er skrevet på engelsk. Med ett unntak, selvsagt, hvilket er romanen "Utskudd", som du kan få tak i både som ebok og fysisk bok.

Som de fleste vordende forfattere har også jeg endel prosjekter gjennom årene som har blitt påbegynt, for så å bli drept ganske kort tid etter start - av hvilken som helst grunn (eksempelvis: psykologistudier, spilldesignstudier, jobber, ikke mer lyst, slapphet, drittleihet, amotivasjon, bedre idéer, ville heller lage musikk, tegne, etc.). Jeg har derfor en del tekster som generelt er romaner som det aldri ble mer enn noen sider eller et par kapitler ut av. Disse tekstene vil aldri kunne bli brukt til noe ordentlig, med mindre jeg plutselig skulle få en irrasjonelt sterk lyst til å gjenoppta døde og begravde prosjekter ..

men njaei, det kommer aldri til å skje.

Derfor, det eneste fornuftige jeg kan gjøre med disse skribleriene er å enten aldri la de få se dagens lys igjen (kanskje den lureste idéen), eller rett og slett bare legge de ut på denne bloggen for å eksponere verden for mine tidligere (uredigerte) ord-eskapader. De fleste ble skrevet for flere år siden, hvilket betyr at personen som nå sitter og skriver disse ordene er langt mer moden og fokusert enn den som skrev tekstene som etter hvert kommer til å rulle inn under fellesoverskriften "ProsaSnutter".

Jeg skal prøve å skrive før hver prosasnutt ca. når den ble skrevet (men tekstene blir ikke lagt i noen spesiell rekkefølge), slik at leseren får en forståelse for at det jeg for eksempel skrev som 18 åring ikke reflekterer slik jeg skriver nå som 28 åring - skjønt, ironisk nok, boka jeg nå er i prosess av å gi ut på Publica, skrev jeg førsteutkastet til allerede da jeg var 17! Den eneste grunnen til at akkurat denne boka fortsatt er aktuell og virkningsfull, er at den blir fortalt fra perspektivet til en 16 åring. Det at jeg da opprinnelig skrev den på den alderen gjør derfor skrivestilen mer autentisk - men ikke vær redd, jeg har korrigert og språkvasket den romanen XXX antall ganger de siste 11 årene, så jeg er rimelig sikker på at kvaliteten er på plass (pluss selvfølgelig det åpenbare faktum at nå blir den språkvasket og korrigert også av forlaget før den kommer ut).

Bla bla bla .. nok preik! Hvor blir'e av disse jævla prosasnuttene, á?

Vel, tipper jeg putter ut et par i uka til det er tomt, eller til det ikke er flere igjen jeg tør å legge ut, hehehe :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar