lørdag 30. januar 2016

4. Designe bokomslaget (husk korrekt pikselstørrelse på bildet)

Idag ser vi på det fjerde punktet fra innlegget Huskeliste for selvpublisering av ebok , hvor temaet er designing av bokomslaget til din selvpubliserte ebok. Her kan det være lurt å tenke nøye på hvorvidt det lønner seg at du designer det selv, eller om du tvert imot bør få noen andre til å stå for utformingen. Har du null følelse for hva som gjør et omslagsbilde bra eller ikke, er det nok ikke dumt å i det minste få noen andre til å gi deg konstruktiv kritikk på ideene dine før du publiserer boka. 

Er du skikkelig stolt av boka di og vil at den skal se så bra ut som overhodet mulig, er det alltids en mulighet å la en profesjonell grafisk designer (eller lignende) lage den - men husk da at du mest sannsynlig må punge ut en del kroner. Tar man et kjapt søk på internett over stygge selvpubliserte ebok-omslag, finner vi derimot fort ut at det er mange som hadde gjort klokt i å cashe ut et par-tre tusen for et skikkelig coverbilde, heller enn å gjøre det selv.

Skikkelig, øh, "uheldige" bokomslag, haha

Eksempelvis fant jeg en nettside som heter lousybookcovers.tumblr.com , noe som åpenbart endte opp med å bli en rimelig lattermild opplevelse ... helt til jeg kom på at dette jo faktisk i de fleste tilfeller er alvorlig ment fra de diverse forfatterne som har satt sammen disse grusomme coverne. La meg dra fram to eksempler jeg syns er ekstra jævlige, slik at du lett kan se hva du ikke bør gjøre:



Nå, én ting er at selve bildene på omslagene ser mildt sagt ikke så fantastisk nydelige ut, en annen ting er at teksten vanskelig lar seg lese. Om du skal huske én eneste ting, så er det nettopp det: At teksten må være enkel å lese. Boktittelen må slå mot deg med det samme du ser coveret - uansett hvor lite bildet er. Det øverste coveret her er jo helt på trynet mtp. boktittelens synlighet. Jeg klarer nesten ikke å lese det i full størrelse engang! Coveret under er en bitte liten smule bedre, men fortsatt heslig.

En enkel huskeregel er derfor: Så langt det lar seg gjøre, ikke bland bildefargene med tekstfargen. Sørg alltid for at, uansett hvor horribelt selve bildet er, så går det fortsatt enkelt an å lese boktittelen, noe det er krystallklart at de to ovenstående forfatterne ikke vet noe som helst om.

Ett eksempel til:


Personlig syns jeg dette bildet er kult. Det er bra laget, rent og pent, fine farger, mye detaljer og jeg får umiddelbart en følelse av bokas stemning, osv. Men så velger altså forfatteren å plassere boktittelen rett OVER hodet/øynene til demonen på bildet! Hæ, liksom? Er det mulig? Er ikke selve ansiktet til Satans sønn på bildet kanskje det aller viktigste bildeelementet? Her har vi derfor et eksempel på noen som faktisk har et svært godt utgangspunkt for et godt bokomslag, men fordi det ikke eksisterer en fortsåelse for hvordan teksten bør plasseres i forhold til de andre elementene, ender vi altså opp med noe som dette. I tillegg må det vel sies at tekstfonten neppe passer til stemningen bildet gir uttrykk for. Hadde det vært et tegneserieaktig demonbilde, noe som kanskje hadde passet til DC Comics, så kan det kanskje tenkes den spesifikke fonten ville vært grei, men til et bilde som dette - Niet, baboschka!

Når det gjelder meg selv, så har jeg evnen til å designe noen lunde greie covere, men hvis jeg ikke passer på og legger sjelen i det, har jeg heller ingen problemer med å lage ting som ser uprofesjonelt og svada ut. Noen eksempler på mine egne ugly flauser:


I det aller minste er det lett å lese boktittelen, men spesielt de to til venstre er jo helt grusomme, mørke, grumsete og med mindre du har lyse skjerminnstillinger og/eller ser en stor versjon av bildene, så skjønner du jo ikke en døyt av hva de skal forestille. [[Kort innpå: En liten stund etter at jeg skrev dette innlegget - og inspirert av innlegget - ble jeg rett og slett overmannet av oppkastfornemmelse av coveret til romanen Utskudd, og så meg derfor nødt til å redesigne det. Du kan se de forskjellige stadiene og det endelige resultatet i HER]] Og den zombien til høyre ... vel, la oss bare si at det er et bilde av en zombieleirefigur jeg lagde, og nok om dét. Jeg er derfor (heldigvis) ikke totalt blind for mine egne stygge artistiske utfoldelser, noe som kanskje er både en velsignelse og forbannelse på samme tid. Var jeg selvkritisk blind slapp jeg å lide i etterkant pga. tidligere dårlige bilder. Nå kan de jo lages på nytt, meeen ... ja, du vet.

Dog har jeg etter hvert lært å bruke litt mer tid på omslagene, og har derfor også ting som ser en smule mer gjennomført ut, som f.eks disse:


Kanskje er du enig, kanskje ikke. Men uansett er det lett å se boktittelen på alle sammen, og det er helt alfa omega.

Okay, du vil designe bokomslaget selv. Hva nå?

Dersom du er ved friskt mot etter at jeg nå har både vist deg andres og mine egne horrible omslag, og fortsatt er fast bestemt på å designe ebokbildet ditt selv, vel, da kan jeg i det minste foreslå et par programmer som både er gratis og ekstremt gode.

Åpenbart vil mange automagisk velge Adobe Photoshop eller Illustrator, og det er helt klart ingen dårlig idé. Problemet for mange (meg inkludert) er derimot at disse programmene er dyre. Enten må du betale mange tusen kroner for å eie en lisens, eller du må leie dem for en viss sum hver eneste måned. Hadde ikke de gratis open-source-programmene jeg nå skal foreslå vært tilgjengelige, måtte nok jeg også krøpet til korset og fiksa meg Photoshop. Heldigvis trenger jeg ikke det.


Liker du Adobe Illustrator best, kan jeg foreslå et program ved navn Inkscape som også er vektorbasert, og derfor svært velegnet til å lage ekstremt smoothe bilder. Det er å regne som en gratisversjon av Illustrator. Jeg bruker dette hovedsakelig til logodesign og lignende, men syns vectorgrafikk rett og slett blir for mye "ekstragreier" for hver enkelt linje hvis man skal lage hele bilder med det. Men det er det ikke sikkert du gjør, så sjekk det ut!

Vil du helst jobbe i Adobe Photoshop, men har ikke råd, så kommer vi nå til mitt favorittbilderedigeringsprogram, nemlig GIMP - Gnu Image Manipulation Program . Dette er også gratis, og kan nesten alt Photoshop kan. Det har hittil aldri skjedd at jeg ikke har fått til noe jeg vil. Alt jeg lager som har med bilder og tegning å gjøre - både hjemme og på jobb - gjør jeg i GIMP. Et nydelig program. Siden jeg nå, som du vet hvis du har fulgt med på denne selvpubliseringsserien, er i prosess av å selvpublisere en ebok samtidig, så kan jeg jo vise deg hvordan omslaget ser ut inne i programmet mens jeg jobber med det. Her har jeg satt opp hjelpelinjer o.l. for å sørge for at alt er sentrert korrekt osv.:


Har du aldri vært borti Photoshop eller GIMP før, kan det være endel å gape over første gangen du dykker ned i dem, men det evig enorme internett og google står til din tjeneste med haugevis av opplæringsmateriale hvis du vet å søke rundt.

Siden "Platon og Aristoteles - En dialog" er en kvasi-fagbok i hovedsak intendert som et hjelpemiddel til studenter som tar Ex.Phil, så er dette omslaget helt enkelt, rent og pent, og ikke'no overflødig fiksfakseri - I motsetning til, som vi har sett, diverse av de andre ebokcoverne mine, haha:


Med andre ord: GIMP er konge.

Helt til slutt: Bildespesifikasjoner

De siste tre årene har jeg selvpublisert ebøker på multiple sider, og ALLE vil ha bilder som enten er .jpg eller .png. Kan du velge vil jeg på det sterkeste anbefale at du bruker .png, da dette filformatet holder på originalkvaliteten. .jpg, derimot, gjør ikke det, og blir derfor enkelt veldig stygt hvis det reskaleres eller endres på. Du har kanskje sett bilder på nettet som er veldig kornete og uskarpe, selv om du antar at de opprinnelig var av god kvalitet? Vel, det er helt typisk .jpg, og skjer ikke med .png.

Og det siste (og første!) du må huske på, er at bildets pikselstørrelse skal være 1600 x 2400. I ditt favorittbilderedigeringsprogram begynner du derfor med å lage en ny fil med denne strørrelsen. I GIMP vil det se slik ut:


Yes, da tror jeg de viktigste aspektene er gjennomgått. Har jeg glemt noe, eller du lurer på noe mer, skriv et spørsmål (eller hva som helst) i kommentarfeltet!

Lykke til med designingen av ebokomslagene dine :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar