torsdag 21. januar 2016

1. Skrive teksten/boka/artikkelen

Som første punktet fra Huskeliste for selvpublisering av ebok-innlegget kommer åpenbart det å faktisk sette seg ned for å fylle de (for noen, hinsides avskrekkende) blanke sidene med mer eller mindre interessant, halvintelligent ordgyteri.



Dette er ikke ment å skulle være noen "Hvordan skrive en bok"-serie, så jeg går ikke inn på hvordan man bør skrive, men jeg kan kanskje anbefale noen bøker som har gitt meg mye innsikt i både det å komme seg gjennom en roman, hvordan faktisk bygge opp en historie, osv.

Jeg har lest altfor mange "Hvordan skrive"-bøker, og mange sier det samme - eller tilnærmet det samme - mens noen skiller seg godt ut. Åpenbart vil flere bøker motsi hverandre, og tipsene virker derfor muligens kontradiktoriske og meningsløse på den som leser alt av tips. Idéen er derimot som alltid å ta det som resonnerer, og la resten seile sin egen sjø.

La meg uansett anbefale 5 bøker jeg liker godt, som seg i mellom fokuserer på forskjellige aspekter av skriveprosessen (du kan trykke på bildene for å teleportere direkte til bøkene, dersom du ønsker mer info):

On Writing

Stephen King


Jeg vil si at uavhengig om du personlig er fan av King's bøker eller ikke, så er dette en svært god bok om skriving. For noen år siden skrev jeg en slags anmeldelse av den, som kan leses HER hvis du er interessert i å få et innblikk i hva boka tar for seg.

Story

Robert McKee


Her tenker du kanskje at denne boka jo egentlig er beregnet på screenwriting, men tro meg, det betyr ingenting. En historie er en historie er en historie, og måten gode historier bygges opp på er universell. Det er kaaanskje den boka som har lært meg mest teknisk om hvordan faktisk bygge opp en historie bit for bit. Den er en skattekiste, og ble opprinnelig anbefalt meg av en av redaktørene i Vigmostad & Bjørke, for at jeg skulle lære hvordan man på best mulig måte vikler en historie ut av seg selv. Anbefaler boka på det varmeste!

The Elements of Style

William Strunk Jr. & E. B. White


Denne lille, meget nyttige boka fant jeg fordi Stephen King anbefaler den i "On Writing", og jeg angrer ikke et eneste sekund på at jeg brukte et par dager på å pløye igjennom den. Her er det svært mye smart å lære, bl.a. hvordan fjerne "unødvendige ord" for å bedre setningsflyten, o.l. Bør absolutt sjekkes ut!

Writing the Novel: From Plot to Print

Lawrence Block


Lawrence Block er en kul dude, for å si det rett ut, og han er helt klar på at vi må alle finne våre egne rutiner og metoder. Ingen formler funker for alle. Det er lenge siden jeg leste denne, men det jeg kanskje husker best (og sitter igjen med her og nå) er følelsen av at måten denne boka er skrevet på, og måten han snakker om det å være forfatter på, gjorde meg ekstremt motivert til å skrive. Hver gang jeg hadde lest et kapittel nærmest løp jeg til tastaturet for å gulpe opp et par-tre sider til på den daværende romanen jeg jobbet med. For de som ikke MÅ ha et arbeidsoppsett satt i stein, og som gjerne vil høre en gammel racer i tastatursprint fortelle, så er dette helt klart en bok å ta en titt på.

Writing Fantasy & Science Fiction


Orson Scott Card, Philip Athans & Jay Lake


Denne siste bokanbefalingen er kanskje for de litt mer spesielt interesserte, da den grundig tar for seg detaljer om hvordan man bygger opp et fantasy- eller science fiction-univers fra grunnen av. Uansett vil jeg si at den første delen av boka, dvs. de første 100-og-noe sidene vil være nyttig lesning for alle skrivende hoder der ute. Orson Scott Card bretter bl.a. ut om forskjellige typer historier som enten har fokus på idéer, omgivelser, karakterer eller spørsmål/mysterier, og nevner hvordan man finner ut hvor en historie bør begynne, og hvor den bør slutte, osv. Det var forfriskende lesning, og jeg satt virkelig igjen med en følelse av å ha ervervet et nytt (eller i det minste dypere) perspektiv på skriveprosessen etter å ha lest den første delen. Og selvfølgelig, vil du faktisk skrive fantasy og/eller science fiction, er denne boka helt genial.

Vel, dett var dett, gitt. Da er det bare å varme opp fingrene og sette i gang De Olympiske Tastaturlekene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar