tirsdag 2. august 2016

Utskudd vrs. 2.0 - Gjennomlesningseksemplar ankommet


For en ukes tid siden mottok jeg gjennomlesningseksemplaret av det som skal bli papirversjonen av Utskudd, som nevnt i forrige innlegg. Først må det sies at kvaliteten på selve boka er meget bra - til å være pocket. Arkene sitter bra med godt lim, og de stivere permene virker solide. Kvaliteten minner mer om den vi ser på pocketbøkene til romaner som først ble utgitt som innbundet bok, enn den vi ser på "vanlige seriebøker" - om du skjønner hva jeg mener?


Det finnes mange forskjellige valgmuligheter når det kommer til boka, blant annet om man vil ha matt eller blankt omslag, kritthvitt eller kremfarget papir, osv.

Jeg valgte blankt omslag og kremfarget papir, og er svært fornøyd med resultatet.

 
Å bestille et gjennomlesningseksemplar før man publiserer boka er viktig, dette fordi selv om coveret og alt annet kanskje ser bra ut når man ser gjennom den digitale previewen, er det absolutt ikke sikkert det blir like snacksy i virkeligheten. Eksempelvis, 3D-bildene av boka jeg brukte i forrige innlegg var tatt direkte fra den digitale previewen. Alt så fint ut der, men når jeg nå sitter med boka i hånda ser jeg at alt langt fra er 100 % awesome. Teksten bakpå er blant annet altfor stor. Faktisk går den helt ut i margen:


Dette er åpenbart en feil jeg ikke kommer til å gjøre på neste bok, men er fortsatt viktig å sjekke før den slippes ut til verden. (Forresten, printen er krystallklar, så det er kun bildet mitt som gjør at teksten ser dobbel og utydelig ut - sånn i tilfellet du lurte.)

Videre, nå som jeg kan bla igjennom boka ser jeg også at fonten er for liten. Normalen for ung voksen og ungdomsbøker er noe større, hvilket passer meg utmerket, siden det da fører til at boka også blir tykkere. Nå er den på 152 sider, mens den nye versjonen havner på cirka 180.

Gjennomlesningseksemplaret ankom mens jeg var midt i revideringen av teksten, så da har jeg like godt brukt det til å språkvaske og korrekturlese i, noe som er ganske moro. Teksten ser derfor ut som en krigssone akkurat nå:


For meg som vanligvis er hypernøye på at bøkene mine (og de fleste andre ting jeg eier, må vite) skal behandles forsiktig som überskjør porselen, er det egentlig ganske dritkult å kunne skrive og rable kråketegn rett inn i boka sånn som dette, haha.

I skrivende øyeblikk er alle feil ordnet opp i, og et ISBN-nummer spesifikt til den fysiske versjonen av boka er fiksa fra Nasjonalbiblioteket (i tillegg til nytt ISBN-nummer til den ny-reviderte versjonen av eboka). Jeg avventer derfor et nytt proof-eksemplar i posten en av de nærmeste dagene, så får vi se om jeg er fornøyd eller om det tvert imot blir enda en runde med ytterligere oppfiksing :)

...

Og en siste, ganske morsom liten ting: Jeg sjekka tilfeldigvis salget på ebokversjonen for et par uker siden, og fant ut at Utskudd hadde klart å klatre seg helt opp til 6. plass (!!) over alle norske bøker på Amazons bestselgerliste! Her er et screenshot hvor du kan se plassnummeret den fikk på "Top 10"-lista.


Hell yeah!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar